БОГОСЛУЖЕНИЕ В ЦАРСКОЙ ПРАВОСЛАВНОЙ ЦЕРКВИ
СОДЕРЖАНИЕ |
ЛИТУРГИЯ (краткая) ПРЕПОДОБНОГО СЕРАФИМА САРОВСКОГО
Литургия ПОЛНАЯ преподобного Серафима Саровского (брошюра формат А5)
Литургия ПОЛНАЯ преподобного Серафима Саровского (формат А4)
Литургия КРАТКАЯ преподобного Серафима Саровского (брошюра формат А5)
Литургия КРАТКАЯ преподобного Серафима Саровского (формат А4)
Литургия СРЕДНЯЯ (с ектениями) преподобного Серафима Саровского (брошюра формат А5)
Литургия СРЕДНЯЯ (с ектениями) преподобного Серафима Саровского (формат А4)
Только для ознакомления представлен нижеследующий текст Литургии.
По окончании утрени или утренних молитв совершаем входные молитвы, отступив на некоторое расстояние от престола:
Воздевая руки читаем молитву Архистратигу Серафиму и Ангелу-Хранителю:
Святый Архистратиже Божий Серафиме и Святый Ангеле-Хранителю мой, войдите в мя и управьте мною!
И да будет тело мое такожде и Вашим телом! А все, совершаемое мной, недостойным(ой), будет совершено Вами к славе и исполнению воли Божией. Аминь.
Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша.
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (трижды)
Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Пресвятая Троице, помилуй нас, Господи, очисти грехи наша, Владыко, прости беззакония наша, Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.
Господи, помилуй. (трижды)
Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Отче наш, Иже еси на небесех. Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь. И остави нам долги наша, яко же и мы оставляем должником нашим, и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Яко Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
Народ: Аминь.
Подходим к престолу, крестимся два раза с поясным поклоном, целуем его, крестимся еще раз, и, воздохнув, начинаем молиться:
Боже, очисти мя грешнаго, и помилуй мя. (трижды, с крестным знамением и поясным поклоном)
Воздевая руки полусогнутые в локтях с открытыми ладонями, глаголем:
Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша. (единожды)
Крестное знамение и поясной поклон. Продолжаем с воздетыми руками:
Слава в вышних Богу и на Земли мир, в человецех благоволение. (дважды)
Крестное знамение и поясной поклон.
Господи, устне мои отверзеши и уста моя возвестят хвалу Твою. (единожды)
Крестное знамение и поясной поклон.
Перекрестившись и указывая, в нужных местах, на Агнец, а затем на потир с вином, прямыми вместе сложенными пальцами правой руки, молимся:
Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, да будет Хлеб сей, испеченный из подобия Манны Небесней, образ Тела Твоего, а еже в чаши сей, приготовленное из подобия сока Древа Жизни, - образ Крови Твоея, Агнца Божия, пришедшаго в мир грешныя спасти, от нихже первый есмь аз.
Накрываем Агничную Просфору платом для причащения и произносим:
Господи, Ты заповедал еси творити сие Таинство Любви в Твое воспоминание.
Поднимаем вверх дискос с Просфорой, накрытой платом, над серединой Антиминса правой рукой, выше свечи и чаши и торжественно возглашаем:
Благословенно Царство Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
Совершаем поднятым дискосом крестное знамение над Антиминсом следующим образом, после: «Благословенно Царство» передвигаем его по воздуху до верхнего края Антиминса, где фиксируем на слове: «Отца», потом так же передвигаем его до нижнего края Антиминса и останавливаем «и Сына», затем через середину углом переносим дискос до левого края Антиминса и фиксируем на слове: «и Святаго». После переносим до правого края на слово «Духа», откуда возвращаем в середину на слово «ныне», переводим снова в нижнюю точку Антиминс на слово: «и присно», и ставим дискос на икону Пресвятой Богородицы внизу Антиминса со словами: «и во веки веков».
Народ: Аминь.
Первый антифон (изобразительный), псалом 102:
Благослови, душе моя, Господа. Благословен еси, Господи.
Благослови, душе моя, Господа, и вся внутренняя моя Имя Святое Его.
Благослови, душе моя, Господа, и не забывай всех воздаяний Его.
Очищающаго вся беззакония твоя, исцеляющаго вся недуги твоя.
Избавляющаго от истления живот твой, венчающаго тя милостию и щедротами.
Исполняющаго во благих желание твое: обновится, яко орля, юность твоя.
Творяй милостыни Господь, и судьбу всем обидимым.
Сказа пути Своя Моисеови, сыновом Израилевым хотения Своя.
Щедр и милостив Господь, долготерпелив и многомилостив.
Благослови, душе моя, Господа, и вся внутренняя моя, имя Святое Его. Благословен еси, Господи.
Антифон будничный 1-й:
Благо есть исповедатися Господеви. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Благо есть исповедатися Господеви, и пети имени Твоему, Вышний. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Возвещати заутра милость Твою, и истину Твою на всяку нощь. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Яко прав Господь Бог наш, и несть неправды в Нем. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу: Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Тропарь Благовещению, глас 4:
Днесь спасения нашего главизна, и еже от века таинства явление: Сын Божий, Сын Девы бывает, и Гавриил благодать благовествует. Темже и мы с ним Богородице возопиим: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
В середине этого песнопения, на подчеркнутых словах, поднимаем двумя руками накрывающий Агничную Просфору плат и откладываем в нижний угол илитона.
Глаголем и творим Просфорой, взятой правой рукой, горизонтальное крестное знамение над дискосом на выделенных словах и снова кладем её на место.
Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, Ты воплотился еси и родился еси на Земли от Духа Свята и Пресвятыя, - Пречистыя - Преблагословенныя, - и Безневестныя Девы Марии.
Поднимаем дискос с Просфорой правой рукой вверх и переносим на середину Антиминса на высоте 15-20 см:
Пресвятая Мати Твоя, взяше Тя на руце Свои и пеленами новыми обвив, в вертепе Вифлеемстем в яслех положи.
На последних словах переносим его влево и ставим на указанное на место Вифлеемского вертепа.
Берем звездицу и устанавливаем на дискос поверх Просфоры. Зажигаем от лампады свечу на подсвечнике и ставим ее у верхней стороны дискоса:
И пришедши звезда ста верху, идеже бе Отроча!
Тропарь Рождеству Христову, глас 4:
Рождество Твое, Христе Боже наш, возсия мирови свет разума, в нем бо звездам служащии, звездою учахуся, Тебе кланятися Солнцу Правды, и Тебе ведети с высоты Востока: Господи, слава Тебе.
Взяв звездицу, приподнимаем ее, и касаясь концами ее соответствующих краев дискоса совершаем ею крестное знамение на выделенных словах над Просфорой:
Во осмый день по закону Моисеову Ты Богу посвящен был еси и наречен был еси име - нем – Ии - сус.
Ставим звездицу снова на дискос.
Тропарь Обрезанию Господню, глас 1:
На Престоле огнезрачнем в Вышних седяй со Отцем Безначальным и Божественным Твоим Духом, благоволил еси родитися на земли от Отроковицы Неискусомужныя, Твоея Матере, Иисусе, сего ради и посвящен Богу был еси, яко Человек осмодневный. Слава всеблагому Твоему совету, слава смотрению Твоему, слава снизхождению Твоему, Едине Человеколюбче.
Подняв дискос, возносим его над серединой антиминса на высоту около 25 см:
А в четыредесятый день вознесоста родителя Тя, Иисусе, во Иерусалим, поставити Тебе пред Господем.
И ставим его на свое место.
В момент произнесения нижевыделенных слов, берем левой рукой звездицу за её левый луч и поднимаем в вертикальное положение, берем Просфору правой рукой, и немного приподнимаем, во образ принятия Симеоном Богоприимцем на руки Богомладенца Иисуса, после чего ставим всё на свои места:
Тропарь Сретению Господню, глас 1:
Радуйся, Благодатная Богородице Дево, из Тебе бо возсия Солнце Правды – Христос, Бог наш, просвещаяй сущия во тьме. Веселися и ты, старче праведный, приемый во объятия Свободителя душ наших, дарующаго нам воскресение.
Переносим дискос с Просфорой направо и ставим в середине Антиминса:
А после побега во Египет от царя Ирода, избившаго вифлеемских отрочищ, Ты возвратился еси во град Благовещения Назарет, в пределех Галилейских.
Идеже и возрастал еси в премудрости и благодати до дне явления Своего ко Израилю, каждый год посещая со Своим Семейством Иерусалимский храм.
Приподнимаем дискос и снова ставим на место на выше-выделенных словах.
Второй антифон (изобразительный), псалом 142:
Хвали, душе моя, Господа. Восхвалю Господа в животе моем, пою Богу моему, дондеже есмь.
Не надейтеся на князи, на сыны человеческия, в нихже несть спасения.
Изыдет дух его, и возвратится в землю свою: в той день погибнут вся помышления его.
Блажен, емуже Бог Иаковль помощник его, упование его на Господа Бога своего.
Сотворшаго небо и землю, море и вся, яже в них.
Хранящаго истину в век, творящаго суд обидимым, дающаго пищу алчущим.
Господь решит окованныя, Господь умудряет слепцы.
Господь возводит низверженныя, Господь любит праведники.
Господь хранит пришельцы, сира и вдову приимет, и путь грешных погубит.
Воцарится Господь во век, Бог твой, Сионе, в род и род.
Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Антифон будничный 2-й:
Господь воцарися, в лепоту облечеся. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас.
Господь воцарися, в лепоту облечеся, облечеся Господь в силу, и препоясася. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас.
Ибо утверди вселенную, яже не подвижится. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас.
Свидения Твоя уверишася зело: дому Твоему подобает святыня, Господи, в долготу дний. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас.
И егда прииде время Твоего явления ко Израилю, Ты был крещен еси в реце Иордане…
Взяв в правую руку звездицу, крестим ею по дискос:
…Святым Пророком – Предтечей – и Крестителем – Иоанном.
Переносим раскрытую звездицу на прежнее место налево и выше илитона, а затем, во время тропаря Крещению Господню, трижды плавно приподнимаем и опускаем обеими руками дискос с Агничной Просфорой, во образ троекратного погружения Господа нашего Иисуса Христа во Иордан.
Тропарь Крещению (Богоявлению) Господню, глас 1:
Во Иордане крещающуся Тебе, Господи, Троическое явися поклонение: Родителев бо глас свидетельствоваше Тебе, возлюбленнаго Тя Сына именуя, и Дух в виде голубине, извествоваше словесе утверждение. Явлейся Христе Боже, и мир просвещей, слава Тебе.
Возносим его правой рукой над центром Антиминса (на уровне яремной ямки) во образ выхода Господа из воды, и торжественно:
И абие восходя от воды, Ты узрел еси, Иисусе, разводящася Небеса и Дух, яко голубь, сходящ на Тя. И глас бысть с Небесе: Ты еси Сын Мой возлюбленный, о Немже благоволих.
Совершив дискосом на выделенных словах вертикальный Крест, поставляем его вверху Антиминса поверх иконы Пресвятой Троицы:
Единородный Сыне, и Слове Божий, безсмертен Сый и изволивый спасения нашего ради воплотитися от Святыя Богородицы и Приснодевы Марии, непреложно вочеловечивыйся; распныйся же, Христе Боже, смертию смерть поправый, Един Сый Святыя Троицы, спрославляемый Отцу и Святому Духу, спаси нас.
И вышел Ты еси, Иисусе Христе, на делание Свое и Евангельскую проповедь.
Переносим горящую свечу и ставим в центр Антиминса.
Третий Антифон, блаженны:
Во Царствии Твоем помяни нас, Господи, егда приидеши во Царствии Твоем.
На 12: Блажени нищии духом, яко тех есть Царство Небесное.
Блажени плачущии, яко тии утешатся.
На 10: Блажени кротции, яко тии наследят землю
Блажени алчущии и жаждущии правды, яко тии насытятся.
На 8: Блажени милостивии, яко тии помиловани будут.
Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят.
На 6: Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся.
Блажени изгнани правды ради, яко тех есть Царство Небесное.
На 4: Блажени есте, егда поносят вам, и изженут, и рекут всяк зол глагол на вы, лжуще Мене ради.
Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на небесех.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Антифон будничный 3-й:
Приидите возрадуемся Господеви, воскликнем Богу Спасителю нашему. Спаси ны, Сыне Божий, во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.
Предварим лице Его во исповедании, и во псалмех воскликнем Ему: Спаси ны, Сыне Божий, во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.
Яко Бог Велий Господь, и Царь Велий по всей земли: Спаси ны, Сыне Божий, во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.
Яко в руце Его вси концы земли, и высоты гор Того суть. Спаси ны, Сыне Божий, во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.
Яко Того есть море, и Той сотвори е, и сушу руце Его создасте. Спаси ны, Сыне Божий, во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.
Совершаем два крестных знамения с поясными поклонами, берем Евангелие двумя руками и поворачиваем его тыльной стороной к своему лицу. Обходим престол против часовой стрелки вокруг, и отходим с ним от престола на некоторое расстояние, поворачиваемся лицом к престолу, поднимаем Евангелие выше головы, произносим: «ПРЕМУДРОСТЬ, ПРОСТИ» и совершаем им крестное знамение и кладём его на нижнюю часть антиминса поверх иконы Божией Матери, целуем Евангелие и крестимся один раз:
Приидите, поклонимся и припадем ко Христу, спаси ны Сыне Божий,…
В субботы и обычные дни продолжение: …во святых дивен Сый, поющия Ти: аллилуиа.
В воскресные дни: …воскресый из мертвых, поющия Ти: аллилуиа.
В праздники Богородицы: …молитвами Богородицы, поющия Ти: аллилуиа.
В праздники Господские — по смыслу праздника, как указано в Церковном уставе.
Тропари и кондаки прп. Серафиму, дню и празднуемым святым.
Творим перед престолом три поясных поклона с молитвами:
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (трижды)
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков, аминь.
Святый Безсмертный, помилуй нас.
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.
По исполнении Трисвятаго:
Вонмем. Мир всем.
Чтец: И духови твоему.
Премудрость.
Прокимен.
Чтение Апостола.
По окончании Апостола поем троекратное Аллилуиа.
Знаменуем народ:
Премудрость, прости, услышим святаго Евангелия. Мир всем.
Народ: И духови твоему.
Произносим название Евангелия, указанного в календаре на этот день для чтения на Литургии.
После Слава Тебе, Господи, слава Тебе!
Чтение Евангелия.
По прочтении Евангелия: Слава Тебе, Господи, слава Тебе!
Крестим Евангелием народ и кладем его на престол с правой стороны выше илитона:
А вкупе с проповедью Ты совершил еси множество чудес и исцелений, избрал еси Апостолы Твоя и возшед на гору со избранными их, показал еси им Божественную Славу Свою.
Взяв свечу и подняв её над Просфорой, держим в этом положении до завершения тропаря Преображению Господню.
Тропарь Преображению Господню, глас 7:
Преобразился еси на горе, Христе Боже, показавый учеником Твоим славу Твою, якоже можаху, да возсияет и нам, грешным, свет Твой присносущный молитвами Богородицы, Светодавче, слава Тебе.
Совершив ею вертикальное крестное знамение над Просфорой и дискосом, ставим свечу направо выше Голгофы.
И прежде шести дний Пасхи, Ты возсел еси на жребя осля и, возшед во Иерусалим, сотворил еси бич от вервий и вся продающыя и купующыя во Храме изгнал еси.
Переносим дискос двумя руками в центр антиминса на словах «возшед во Иерусалим», а в момент последних слов совершаем изображение этого изгнания, переместив одной рукой быстрым движением дискос по диагонали в левый нижний угол антиминса и назад, и снова поставив его в середину.
И начаша все множество младенец и ученик Твоих воспевати Бога, глаголюще: благословен грядый Царь во имя Господне.
Приподнимаем дискос и ставим на место на выделенных словах.
Тропарь Входа Господня во Иерусалим, глас 1:
Общее воскресение прежде Твоея страсти уверяя, из мертвых воздвигл еси Лазаря, Христе Боже. Темже и мы, яко отроцы победы знамения носяще, Тебе Победителю смерти вопием: осанна в вышних, благословен Грядый во имя Господне.
А егда исполнил еси вся, иже бе предопределена на Предвечнем Совете Пресвятыя Троицы, собрал еси Апостолы Твоя на Пасхальную Вечерю и утвердил еси Таинство Евхаристии, глаголаше им:
Воздеваем дискос на уровень яремной ямки правой рукой над серединой Антиминса и торжественно:
Аз есмь хлеб животный, иже сшедый с небесе, аще кто снесть от хлеба сего, жив будет во веки, и хлеб, егоже Аз дам, Плоть Моя есть, юже Аз дам за живот мира.
Аминь, аминь глаголю вам, аще не снесте Плоти Сына Человеческаго, ни пиете Крове Его, живота не имате в себе.
Ядый Мою Плоть и пияй Мою Кровь имать живот вечный, и Аз воскрешу его в последний день.
Совершаем дискосом на подчеркнутых словах вертикальное крестное знамение, ставим его внизу антиминса над иконой Божией Матери:
И предал еси Себе в нощь сию в руки Иудеом, руководимым диаволом.
Тропарь 1 часа, глас 6:
Заутра услыши глас мой, Царю мой и Боже мой.
Стих 1: Глаголы моя внуши, Господи, разумей звание мое. (крестное знамение)
Заутра услыши глас мой, Царю мой и Боже мой.
Стих 2: Яко к Тебе помолюся, Господи. (крестное знамение)
Заутра услыши глас мой, Царю мой и Боже мой.
Передвигаем дискос, взявшись обеими руками, в два последовательных по смыслу шага-перемещения в центр Антиминса, и ставим там:
Они же, емше Тебе, ведоша к Каиафе архиереови//, от Каиафы же в претор к игемону Понтийскому Пилату.
Глаголем, приподнимая и опуская дискос на выделенных словах, за ножку:
И изыде ко Иудеом Пилат и глагола им: аз ни единыя вины обретаю в Нем. Они же вопияху: распни, распни Его.
И хотя Пилат народу хотение сотворити, бив, предаде Тебе воли их.
Тропарь 3 часа, глас 6:
Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа в третий час Апостолом Твоим низпославый: Того, Благий, не отыми от нас, но обнови нас, молящих Ти ся.
Стих 1: Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. (крестное знамение)
Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа в третий час Апостолом Твоим низпославый: Того, Благий, не отыми от нас, но обнови нас, молящих Ти ся.
Стих 2: Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. (крестное знамение)
Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа в третий час Апостолом Твоим низпославый: Того, Благий, не отыми от нас, но обнови нас, молящих Ти ся.
Тогда собраша на Тя, Иисусе, все множество воин. И сплетше венец от терния, возложиша на главу Твою, и трость вложиша в десницу Твою.
И поклоньшеся пред Тобою, ругахуся Тебе, и плюваху на Тя, прияша трость, избиваху Тя, и бияху по главе Твоей.
И егда поругашася Тебе, облекоша Тя в ризы Твоя, возложиша на Тя Крест Твой и ведоша Тебе на пропятие.
С последними словами переносим дискос вправо, вплотную к потиру.
И приведоша Тебе, Иисусе, на Голгофу место, еже есть сказаемо, Лобное место.
Идеже и распяша меж двух разбойник в час шестый.
Крестимся с поясными поклонами:
Боже, очисти мя, грешнаго и помилуй мя. (трижды)
Искупил ны еси от клятвы законныя честною Твоею Кровию, на Кресте пригвоздився и копием прободся, безсмертие источил еси человеком, Спасе наш, слава Тебе.
Острием копия крестообразно осеняем Просфору на выделенных словах:
В воспоминание Крестныя Смерти Господа - и Бога - и Спаса нашего - Иисуса Христа. (трижды)
Начинаем вырезать кубической формы Агнец:
Повернув Просфору на 180° по часовой стрелке, делаем вертикальный разрез с правой стороны её, произнося слова: «Яко овча на заколение ведеся». Поворачиваем Просфору в первоначальное положение против часовой стрелки и делаем такой же разрез с противолежащей стороны Агнца: «И яко агнец непорочен прямо стригущаго его безгласен, тако не отверзает уст Своих». Повернув на 90° по часовой стрелке, делаем такой же разрез по верхней стороне: «Во смирении Его суд Его взятся» и затем - по нижней, повернув ее против часовой стрелки на 180°: «Род же Его кто исповесть». Обхватив Просфору пальцами левой руки, кладем её на левый бок и отрезаем основание Просфоры: «Яко вземлется от земли живот Твой».
Ставим её на место, крестообразно раскладываем отрезанные части Просфоры, каждую - в свою сторону, округлыми внешними частями вниз на дискос, оставляя в середине кубический Агнец. Переворачиваем куб Агнца печатью вниз на основание и крестообразно разрезаем Его на четыре части, не доводя разрезы до поверхности печати, чтобы она оставалась неповрежденной:
Жрется Агнец Божий, вземляй грех мiра, за мiрский живот и спасение.
Очищаем копие от налипших крошек и кладём его справа ниже потира, переворачиваем Агнец и ставим на своё место.
Начинаем расставлять вокруг Агнца частички в честь Божией Матери, Святых, живых и усопших:
При Кресте Твоем стояше Пречистая Матерь Твоя, Еяже молитвами приими, Господи, Жертву сию в пренебесный и мысленный Свой жертвенник.
Пресвятая Богородице, спаси нас!
Предста Царица одесную Тебе, в ризах позлащенных одеяна, приукрашена.
С последними словами поднимаем и ставим вплотную к основанию разрезом внутрь левую частичку «в честь Пресвятой Богородицы».
Святии же Богоотцы Иоаким и Анна, праведный Иосиф Обручник, праотцы Адам и Ева со всеми от века благоугодившими Тебе Праотцы, Отцы, Патриарси и Пророки, просвещенныя сошедым во ад Иоанном Предтечею, вкупе со всеми Небесными Силами Безплотными, яко из пещеры Адамовы со страхом и упованием взираху на вся происходящая на Голгофе.
Молитвами всех Небесных Сил Безплотных и всех Святых Ветхаго Завета, Господи, помилуй нас!
С этими словами поднимаем Агнец над отрезанным основанием, показывая его как частичку «за всех Ветхозаветных Святых», и пускаем Его на место.
А с другия стороны Креста стояше Апостол Иоанн Богослов и Жены-мироносицы, а ныне предстоят зде и вси святии Апостоли, Мученицы, Безсребренницы, Святители, Преподобнии, Праведнии, cвятии (перечисление их имен), ихже память ныне совершаем, и Вси Святии Новозаветней Церкви Твоея.
Вси Святии Новаго Завета молите Бога о нас!
Поднимаем и ставим к основанию справа частичку «за всех Новозаветных Святых».
Жертва, принесенная Тобою на Голгофе, есть жертва и за вся ныне живущия на Земли люди. Помяни, Господи, Последняго Православнаго Царя и Последнюю Православную Царицу, чад их и весь Царствующий дом, Держащия Последняго Православнаго Царства и подданныя его, Апостолы, священники, диаконы, диакониссы, священномонахи и монахи Царстей Православней Церкви и члены ея, а такожде вся православныя христианы, коих токмо можно помянути, и с ними же рабов Божиих (обязательно перечисляем имена близких), дабы обрести им полноту покаяния и стати частию Тела Твоего.
Поднимаем и ставим к основанию сверху частичку «за всех живых».
Помяни, Господи, и вся усопшыя от века православныя христианы, коих токмо можно помянути, и с ними же и рабов Божиих (обязательно перечисляем поименно сродников по плоти, не по плоти и безвинноубиенных младенцев в роде), простив им вся согрешения вольная и невольная и омыв грехи их в Крови Твоей Святей.
Поднимаем в вертикальное положение и ставим к основанию нижнюю частичку «за всех усопших».
Тропарь 6 часа, глас 2:
Иже в шестый день же и час, на Кресте Пригвождей в Раи дерзновенный Адамов грех, и согрешений наших рукописание раздери, Христе Боже, и спаси нас.
Стих 1: Внуши, Боже, молитву мою, и не презри моления моего. (крестное знамение)
Иже в шестый день же и час, на Кресте Пригвождей в Раи дерзновенный Адамов грех, и согрешений наших рукописание раздери, Христе Боже, и спаси нас.
Стих 2: Аз к Богу воззвах, и Господь услыша мя. (крестное знамение)
Иже в шестый день же и час, на Кресте Пригвождей в Раи дерзновенный Адамов грех, и согрешений наших рукописание раздери, Христе Боже, и спаси нас.
Совершаем три земных поклона с опорой на кулаки с молитвой:
Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и святое Воскресение Твое славим!
Со страхом Божиим и верою глаголем:
Господи, помилуй! Господи, помилуй! Господи, помилуй!
Берём Агнец двумя пальцами правой руки и, перекрестив Им разложенные частички Крестом, поднимаем над дискосом и держим на высоте 5-10 см, в образ Распятия на Кресте:
И вознесоша Тя прямо над пещерою праотца Адама Искупления ради грехов человеческих.
Господи, помилуй! Господи, помилуй! Господи, помилуй!
Продолжая держать Агнца, задуваем свечу, взятую в левую руку, и ставим в самый верх Антиминса на верхнюю кромку иконы Пресвятой Троицы:
От шестаго же часа тьма бысть по всей земли, до часа девятаго, и померче солнце, и завеса церковная раздрася посреде.
Господи, помилуй! Господи, помилуй! Господи, помилуй!
И видя, яко Искупление рода человеческаго совершися, попрана смерть и упразднися диавол, Ты возгласил еси гласом велиим, глаголя: Отче, в руце Твои предаю дух Мой.
И преклонь главу, предал еси Свой Дух.
Господи, помилуй! Господи, помилуй! Господи, помилуй!
Совершив Агнцем небольшое вертикальное крестное знамение, опускаем Его на дискос.
Тропарь 9 часа, глас 8:
Иже в девятый час нас ради плотию смерть вкусивый, умертви плоти нашея мудрование, Христе Боже, и спаси нас.
Стих 1: Да приближится моление мое пред Тя, Господи, по словеси Твоему вразуми мя. (крестное знамение)
Иже в девятый час нас ради плотию смерть вкусивый, умертви плоти нашея мудрование, Христе Боже, и спаси нас.
Стих 2: Да внидет прошение мое пред Тя, Господи, по словеси Твоему избави мя. (крестное знамение)
Иже в девятый час нас ради плотию смерть вкусивый, умертви плоти нашея мудрование, Христе Боже, и спаси нас.
Берём сверху ручку копия, прямыми пальцами правой руки, лезвием - в сторону мизинца и глаголем:
Господи, помилуй! Господи, помилуй! Господи, помилуй!
Произносим нижеследующие слова не спеша, чтобы успеть совершить все действия:
Един от воин копием ребра Твоя прободе,…
Придерживая Агнец сверху пальцами левой руки, мы прободаем его на 2-3 мм чуть снизу-вверх правой рукой, расположенной под левой рукой, кончиком копия в верхнюю часть частички «IC».
…и абие изыде…
При том же хвате рукоятки копия направляет его острие в потир, изображая им истечение Крови Христовой, но не касаясь её поверхности содержимого:
…Кровь…
Указываем острием копия в чашечку с водой, также не касаясь её поверхности:
…и вода.
Отложив копие слева от антиминса, вливаем в потир воду, благословляем соединение правой рукой и произносим:
И видевый свидетельствова, и истинно есть свидетельство его.
Господи, помилуй! Господи, помилуй! Господи, помилуй!
Убираем сосуд для воды в сторону, а дискос и потир переносим влево в центр, во образ положения на Камень Помазания и, перекрестившись, читаем молитву предложения:
Благословен Бог наш, сице благоволивый, слава Тебе.
Всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Боже, Боже наш, Небесный Хлеб, пищу всему мiру, Господа нашего и Бога Иисуса Христа пославый, Спаса и Избавителя и Благодетеля, благословяща и освящающа нас, Сам благослови предложение сие, и приими е в пренебесный Твой жертвенник. Помяни, яко Благ и Человеколюбец, принесших и ихже ради принесоша, и нас неосуждены сохрани во священнодействии Божественных Твоих Таин.
Воздеваем руки вверх и в стороны:
Иже Херувимы тайно образующе и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение.
Яко да Царя всех подымем, Ангельскими невидимо дориносима чинми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. (крестное знамение)
Вышеописанные слова и действия повторяются трижды.
Молимся с поясными поклонами:
Боже, очисти мя, грешнаго и помилуй мя. (трижды)
Возмите руки ваша во святая, и благословите Господа.
Берём в левую руку дискос, а в правую – потир, держим их над престолом или повернувшись через правое плечо к людям, глаголем и делаем три плавных небольших крестных знамения обеими сосудами одновременно:
Последняго Православнаго Царя и Последнюю Православную Царицу, Первосвященников Царстей Православней Церкви, чад их и весь Царствующий дом, да помянет Господь Бог во Царствии Своем всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Держащия Последняго Православнаго Царства и вся подданныя его, да помянет Господь Бог во Царствии Своем всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Апостолы Царстей Православней Церкви, весь священнический, диаконский и монашеский чин, братию и сестры святаго храма сего вас и всех православных христиан, да помянет Господь Бог во Царствии Своем всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Поворачиваемся к престолу через правое плечо, ставим дискос и потир поверх тридневного ложа Христова на изображение сосудов в руках Ангелов:
Яко да Царя всех подымем, Ангельскими невидимо дориносима чинми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Умных стекается воинств множество со Иосифом и Никодимом, погребсти Тя Невместимаго во гробе мале.
Берем звездицу, крестим ею дискос, касаясь его ободка на выделенных словах, и поставляем поверх Даров:
Во Гробе плотски, - во аде же с душею яко Бог, - в Раи же с разбойником, - и на Престоле был еси, Христе, со Отцем и Духом вся исполняяй неописанный.
Яко живоносец, яко Рая краснейший, воистину и чертога всякаго царскаго показася светлейший, Христе, Гроб Твой, источник нашего воскресения.
Накрываем оба сосуда поверх звездицы платом:
Благообразный Иосиф, с древа снем Пречистое Тело Твое, плащаницею чистою обвив, и благоуханьми во Гробе нове покрыв, положи.
Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския: тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая, тогда возложат на олтарь Твой тельцы.
Кондак Великой Субботы, (глас 6):
Бездну заключивый, мертв зрится, и смирною и плащаницею обвився, во гробе полагается, яко смертный, Безсмертный; жены же приидоша помазати Его миром, плачущия горько и вопиющия: сия Суббота есть Преблагословенная, в нейже Христос уснув, воскреснет тридневен.
Молимся:
Господи Боже Вседержителю, Едине Святе, приемляй жертву хваления от призывающих Тя всем сердцем, приими и нас, грешных, моления, и принеси ко Святому Твоему жертвеннику, и удовли нас приносити Тебе дары же и жертвы духовныя о наших гресех и о людских неведениих: и сподоби нас обрести благодать пред Тобою, еже быти Тебе благоприятней жертве нашей, и вселитися Духу Благодати Твоея благому в нас, и на предлежащих Дарех сих, и на всех людех Твоих.
Благословляем народ: Мир всем.
Народ: И духови твоему.
Возлюбим друг друга, да единомыслием исповемы.
Народ: Отца и Сына и Святаго Духа, Троицу Единосущную и Нераздельную.
И покланяемся трижды, глаголя тихо:
Возлюблю Тя, Господи, крепосте моя. Господь утверждение мое и прибежище мое. (трижды)
Целуем поверх покрова верхний краешек звездицы на дискосе, краешек потира, и край Антиминса, затем обращаясь ко всем присутствующим, произносим:
Христос посреде нас.
Они отвечают: И есть, и будет.
Зажигаем от лампады свечу на подчеркнутых словах, ставим её вверху Антиминса:
А зело рано утром в день воскресения Твоего облисташа молнии, - явися свет - и произшед трус, стрегущии разбежашася, Ангели же отвалиша камень от дверий Гроба.
Двери, двери, премудростию вонмем.
Поднимаем обеими руками плат, во образ отваленного от Гроба камня, над Дарами и благоговейно колеблем над ними, во образ произошедшего землетрясения:
Верую во Единаго Бога Отца Вседержителя, Творца Небу и Земли, видимым же всем и невидимым. И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век. Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с Небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. И воскресшаго в третий день по Писанием. И возшедшаго на Небеса, и седяща одесную Отца. И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящаго, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедую едино Крещение во оставление грехов. Чаю воскресения мертвых, и жизни будущаго века. Аминь.
Прекращаем колебания плата и, поцеловав его, складываем и отлагаем в левый нижний угол илитона:
Станем добре, станем со страхом, вонмем, святое возношение в мире приносити.
Народ: Милость мира, жертву хваления.
Благословляем собравшихся:
Благодать Господа нашего Иисуса Христа, и Любы Бога и Отца, и причастие Святаго Духа, буди со всеми вами.
Народ: И со духом твоим.
И тут же, лицом к людям, воздевая руки, глаголем:
Горе имеим сердца.
Народ: Имамы ко Господу.
Поворачиваемся к престолу:
Благодарим Господа.
Совершаем земной поклон:
Народ: Достойно и праведно есть покланятися Отцу и Сыну и Святому Духу, Троице Единосущней, и Нераздельней.
Молимся вслух:
Достойно и праведно Тя любити, Тя пети, Тя благословити, Тя хвалити, Тя благодарити, Тебе покланятися на всяком месте Владычествия Твоего: Ты бо еси Бог неизреченен, недоведом, невидим, непостижим, присно Сый, такожде Сый, Ты, и Единородный Твой Сын, и Дух Твой Святый: Ты от небытия в бытие нас привел еси, и отпадшыя возставил еси паки, и не отступил еси, вся творя, дондеже нас на небо возвел еси, и Царство Твое даровал еси будущее. О сих всех благодарим Тя, и Единороднаго Твоего Сына, и Духа Твоего Святаго, о всех, ихже вемы и ихже не вемы, явленных и неявленных благодеяниих бывших на нас. Благодарим Тя и о службе сей, юже от рук наших прияти изволил еси, аще и предстоят Тебе тысящы Архангелов и тьмы Ангелов, Херувимы и Серафимы, шестокрилатии, многоочитии, возвышающиися пернатии…
Берем в правую руку звездицу, крестим ею дискос, касаясь его ободка на выделенных словах, а затем складываем звездицу и кладём перед свечой концами от себя к горнему месту так, чтобы она заключала внутри себя икону Пресвятой Троицы:
...Победную песнь поюще, - вопиюще, - взывающе - и глаголюще.
Народ: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, исполнь Небо и земля славы Твоея: осанна в вышних, благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних.
С сими и мы блаженными Силами, Владыко Человеколюбче, вопием и глаголем: Свят еси и Пресвят Ты и Единородный Твой Сын, и Дух Твой Святый: Свят еси и Пресвят, и великолепна слава Твоя, иже мир Твой тако возлюбил еси, якоже Сына Твоего Единороднаго дати, да всяк веруяй в Него не погибнет, но имать живот вечный: иже пришед, и все еже о нас смотрение исполнив, в нощь, в нюже предаяшеся, паче же Сам Себе предаяше за мирский живот, прием Хлеб во святыя Своя и пречистыя и непорочныя руки, благодарив и благословив, (благолосляем его) освятив, преломив, даде святым Своим учеником и Апостолом, рек…
Указываем на Агнец сложенными пальцами правой руки:
Приимите, ядите, сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое, во оставление грехов.
Народ: Аминь.
Подобне и Чашу по вечери (благословляем её), глаголя…
Указываем на чашу:
Пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за вы и за многия изливаемая во оставление грехов.
Народ: Аминь.
Возглашение:
Твоя от Твоих Тебе приносяще о всех и за вся.
Берем правой рукой дискос, левой рукой – потир. Поднимаем сосуды над престолом и совершаем вертикальное крестное знамение. Ставим их на место и покланяемся им.
Тебе поем, Тебе благословим, Тебе благодарим, Господи, и молим Ти ся, Боже наш.
Еще приносим Ти словесную сию и безкровную службу, и просим, и молим, и мили ся деем: низпосли Духа Твоего Святаго на ны и на предлежащыя Дары сия.
Воздевая руки, молимся:
Дух Святый сойди на нас! Сила Всевышнего осени нас! (трижды)
Воздевая руки вверх, молимся:
Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа в третий час Апостолом Твоим низпославый, Того, Благий, не отыми от нас, но обнови нас, молящих Ти ся.
Стих: Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. (крестное знамение)
Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа в третий час Апостолом Твоим низпославый, Того, Благий, не отыми от нас, но обнови нас, молящих Ти ся.
Стих: Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. (крестное знамение)
Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа в третий час Апостолом Твоим низпославый, Того, Благий, не отыми от нас, но обнови нас, молящих Ти ся.
Именословно сложив пальцы правой руки, крестообразно касаемся нижней стороной кончика безымянного пальца граней Агнца, произнося соответствующие этим касаниям слова:
И сотвори убо хлеб Сей, Честное – Тело – Христа – Твоего, обретшее питающие и насыщающие свойства Манны Небесней.
Точно так же крестообразно касаемся краев потира:
А еже в чаши Сей, Честную - Кровь – Христа – Твоего, обретшую исцеляющие и омолаживающие свойства сока Плодов и Листьев Древа Жизни.
Прелагаем Дары, благословляя оба сосуда покрывающим их широким горизонтальным крестом, глаголя на каждой точке крестного знамения соответствующие слова:
Преложив – Духом – Твоим – Святым.
Сразу же в момент произнесения заключительных слов: «Преложив Духом Твоим Святым» и происходит ПРЕЛОЖЕНИЕ ДАРОВ в Тело и Кровь Христовы, с дарованием Им, после произнесения последующих слов, свойств Манны Небесной, дарующей насыщение, и сока Плодов и Листьев Древа Жизни, дарующих исцеление, омоложение и безсмертие!!!
И перед нами на Престоле незримо, но реально возникает Воплотившийся, Воскресший и Вновь Сошедший на Землю Господь наш Иисус Христос, Сын Божий!
С Которым мы и соединяемся через Таинство причащения Тела и Крови Его, усвояя себе Все Его Божественное Держание и благодать, даруемую нашим душам и телам.
Преклоняемся головой до пола:
Аминь, аминь, аминь!
Коленопреклоненно поем с каждым разом всё громче и громче:
Воскресение Твое, Христе Спасе, Ангели поют на небесех, и нас на Земли сподоби, чистым сердцем Тебе славити! (дважды)
Второе Пришествие Твое, Христе Спасе, Ангели поют на небесех, и нас на Земли сподоби, чистым сердцем Тебе славити! (единожды)
Встаём на ноги, складываем руки крестообразно на груди, преклоняем голову перед Господом и молимся:
Господи, помилуй мя, прости и отпусти ми всякое согрешение.
Со страхом Божиим берём в левую руку дискос, в правую - потир и, воздымая их над престолом, восклицаем (в Великий пост только в субботу и воскресенье):
Христос Воскресе!
Воистину Воскресе! (трижды)
Опускаем Дары на престол:
Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав. (трижды) (в Великий пост - только в субботу и воскресенье)
Обращаясь к прямо перед нами находящемуся Господу, молимся:
Якоже быти причащающимся, Господи, во трезвение души, во оставление грехов, во исцеление от болезней, во обретение безсмертия, в приобщение Святаго Твоего Духа, во исполнение Царствия Небеснаго, в дерзновение еже к Тебе, не в суд или во осуждение.
Еще приносим Ти словесную сию службу о иже в вере почивших праотцех, отцех, патриарсех, пророцех, Апостолех, проповедницех, евангелистех, мученицех, исповедницех, воздержницех, и о всяком дусе праведнем, в вере скончавшемся.
Изрядно о Пресвятей, Пречистей, Преблагословенней, Славней Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии.
Поем «Достойно есть» или ирмос 9-й песни с припевом праздника.
Достойно есть, яко воистину блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.
Воздевая руки, молимся:
Дух Святый сойди на нас! Сила Всевышнего осени нас! (трижды)
Об Архистратизе Божием Серафиме, святем Иоанне Пророце, Предтечи и Крестители, о святых славных и всехвальных Апостолех, о святых (имярек), ихже и память совершаем, и о всех святых Твоих, ихже молитвами посети нас, Боже.
И помяни всех усопших о надежди воскресения жизни вечныя.
Поминаем, если хотим, усопших по именам.
И упокой их, идеже присещает свет лица Твоего.
Еще приносим Ти словесную сию службу о вселенней, о Святей Соборней и Апостольстей Царстей Православней Церкви, о иже в чистоте и честнем жительстве пребывающих, о Держащих Последняго Православнаго Царства, Апостолех, священницех, диаконех, диакониссех, священномонасех и монасех Царстей Православней Церкви, о грядущих православных властех и христолюбивем воинстве. Даждь им, Господи, мирное царство, да и мы в тишине их тихое и безмолвное житие поживем, во всяком благочестии и чистоте.
В первых помяни, Господи, Последняго Православнаго Царя и Последнюю Православную Царицу, Первосвященники Царстей Православней Церкви, чад Их и весь Царствующий дом, и вся Апостолы Царстей Православней Церкви ихже даруй святым Твоим церквам в мире, целых, честных, здравых, долгоденствующих, право правящих слово Твоея истины.
Народ: И всех, и вся.
Помяни, Господи, град сей, в немже живем, (или весь сию, в нейже живем, или обитель сию, в нейже живем) и всякий град и страну и верою живущих в них. Помяни, Господи, плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных, и спасение их. Помяни, Господи, плодоносящих и добротворящих во святых Твоих церквах, и поминающих убогия, и на вся ны милости Твоя низпосли.
И поминаем по именам, если хотим, живых.
Благословляем народ:
И да будут милости великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами.
Народ: И со духом твоим.
Тебе предлагаем живот наш весь и надежду, Владыко Человеколюбче, и просим, и молим, и мили ся деем: сподоби нас соединитися с Тобою через причастие небесных Твоих и страшных Таин, сей священей и духовней Трапезы, с чистою совестию, во оставление грехов, в прощение согрешений, во общение Духа Святаго, в наследие Царствия Небеснаго, в дерзновение еже к Тебе, не в суд или во осуждение.
И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати.
Став на колени, молимся:
Отче наш, Иже еси на Небесех, да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на Небеси и на Земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Возглашаем:
Яко Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
Народ: Аминь. (встаем с колен)
Благословляем народ:
Мир всем.
Народ: И духови твоему.
Подогреть воду в чайнике.
Вонми, Господи Иисусе Христе, Боже наш, от святаго Жилища Твоего и от Престола славы Царствия Твоего, и прииди во еже освятити и обожити нас, иже Горе со Отцем седяй, и зде нам невидимо спребываяй: и сподоби державною Твоею рукою преподати всем нам пречистое Тело Твое и честную Кровь Твою, и нами всем людем.
Ещё раз поисповедовавшись в принятых помыслах и вышедших во время службы воспоминаниях, крестимся и кланяемся трижды:
Боже, очисти мя, грешнаго, и помилуй мя. (трижды)
Господи, Иисусе Христе, Спасе наш, Ты бо рекл еси пречистыми Усты Твоими, яко аще вознесен будеши от земли, вся привлечеши к Себе. Се и прииде время полноты исполнения Твоих животворящих словес и вся мы собрашася ныне во Едино Тело Твое причащающияся Святых Таин Твоих.
Моем руки, вытираем их и соединяем все отрезанные части Просфоры вокруг Агнца, последовательно пальцами обеих рук воздеваем Его вместе с основанием на 5-10 см над дискосом, и восклицаем:
«СВЯТАЯ СВЯТЫМ».
Опускаем Агнец на место, расставляем все частички на прежние места. Приподняв Агнец, творим Им над ними образ горизонтального Креста и кладём Его на место.
Един Свят, един Господь Иисус Христос, во славу Бога Отца. Аминь.
Причастны:
В воскресенье: Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
В понедельник и Ангелам: Творяй ангелы Своя духи, и слуги Своя пламень огненный. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Во вторник и единому Святому: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
В среду и Богородице: Чашу спасения прииму и Имя Господне призову. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
В четверг и Апостолам: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
В пятницу и Кресту: Спасение соделал еси посреде земли, Боже. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
В субботу и собору Святых: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
В дни памяти святых: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
На Пасху и до отдания: Тело Христово приимите, источника безсмертнаго вкусите. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Раздробляем Агнец - сперва пополам, затем разделяем верхнюю на две части и кладём поверх основания печатями в середину: частичку «IС» - вверху, частичку «ХС» - внизу. Потом разделяем нижнюю половинку: частичку «НИ» слева, а частичку «КА» - справа, при этом глаголем:
Раздробляется и разделяется Агнец Божий, раздробляемый и неразделяемый, всегда ядомый и никогдаже иждиваемый, но причащающияся освящаяй и обожаяй.
Часть «IС» кладётся в потир, часть «ХС» служит для причащения служащего. А части «НИ» и «КА», раздроблённые на малые частички, предназначены для причащения всех остальных.
Берём в руку частичку «IС» и творим ею Крест внутри верхней части потира:
Соединение Пречистаго Тела и Честныя Крови воскресшаго из мертвых Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, Сына Божия во образ неслитнаго и нераздельнаго соединения Творца и Его творения во исполнение Любви и Духа Святаго. Аминь.
Влагаем в Потир. Наливаем в чашечку кипятка, благословляем её:
Благословенна теплота святых Твоих всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Вливаем внутрь потира, чтобы температура Крови Христовой стала подобной температуре человеческого тела:
Теплота веры исполнь Духа Святаго. Аминь.
Причащение. Служащий совершает три земных поклона с опорой на кулаки и кладёт левой рукой частичку «ХС» себе на правую ладонь, крестообразно подкладывая под неё левую руку. Молится или с частичкой в руках, или оставив Ее на дискосе.
Возглашаем:
Со страхом Божиим и верою приступите.
Народ: Благословен Грядый во имя Господне, Бог Господь и явися нам.
Все присутствующие совершают три земных поклона, читаем молитвы:
Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистину Христос, Сын Бога Живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от нихже первый(ая) есмь аз. Еще верую, яко Сие есть Самое Пречистое Тело Твое, и Сия есть Самая Честная Кровь Твоя, а Ты Сам незримо пребываеши зде под видом Даров Твоих! Молюся убо Тебе: помилуй мя и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися Пречистых Твоих Таинств, во оставление грехов, во исцеление от болезней, во обретение безсмертия и в жизнь вечную. Аминь.
Се приступаю к Божественному Причащению. Содетелю, да не опалиши мя приобщением: Огнь бо еси, недостойныя попаляяй. Но убо очисти мя от всякия скверны невернаго держания моего и даруй ми Держание Твое.
Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, причастника(цу) мя приими; не бо врагом Твоим тайну повем, ни лобзания Ти дам, яко Иуда, но яко разбойник исповедаю Тя: помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.
Да не в суд или во осуждение будет мне причащение Святых Твоих Таин, Господи, но во исцеление души и тела.
Кладём частичку «ХС» себе на правую ладонь левой рукой, крестообразно подкладывая затем под неё свою левую ладонь, и бережно принимаем её своими устами, потребляя со всяким вниманием и благоговением. В случае отсутствия других причастников также потребляем и две остальные частички «НИ» и «КА»:
Честное и пресвятое Тело Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, обретшее питающие и насыщающие свойства Манны Небесней, преподается мне, рабу Божиему (рабе Божией) (имярек), во оставление грехов моих и в жизнь вечную.
Подтыкаем за ворот одежды плат:
Честныя и Святыя Крове Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, обретшия исцеляющие и омолаживающие свойства сока Плодов и Листьев Древа Жизни, причащаюся аз, раб Божий (раба Божия) (имярек), во оставление грехов моих и в жизнь вечную. Аминь.
Наклонившись над чашей, приемлем её и делаем три глотка:
Во имя Отца… (глоток)
И Сына… (глоток)
И Святаго Духа. (глоток)
Ставим потир на Антиминс:
Се прикоснуся устнам моим, и отымет беззакония моя, и грехи моя очистит.
Также приступают другие, хотящие причаститься.
Во время причащения можно петь:
Тело Христово приимите, источника безсмертнаго вкусите.
После причащения всех желающих погружаем оставшиеся на дискосе частички в Кровь Христову, со словами:
Отмый, Господи, грехи поминавшихся зде Кровию Твоею Честною, молитвами Святых Твоих.
Благословляем народ:
Спаси, Боже, люди Твоя, и благослови достояние Твое.
Приподнимаем сосуды вверх и возглашаем:
Вознесися на Небеса, Боже, и по всей земли слава Твоя. (трижды)
Ставим их.
Тропарь Вознесению Господню, глас 4:
Вознеслся еси во славе, Христе Боже наш, радость сотворивый учеником, обетованием Святаго Духа, извещенным им бывшим благословением, яко Ты еси Сын Божий, Избавитель мира.
Тропарь Пресвятой Троице, глас 8:
Благословен еси, Христе Боже наш, Иже премудры ловцы явлей, низпослав им Духа Святаго, и теми уловлей вселенную, Человеколюбче, слава Тебе.
Видехом свет истинный, прияхом Духа Небеснаго, обретохом веру истинную, Нераздельней Троице покланяемся, Та бо нас спасла есть.
Да исполнятся уста наша хваления Твоего Господи, яко да поем славу Твою, яко сподобил еси нас причаститися Святым Твоим, Божественным, Безсмертным и Животворящим Тайнам, соблюди нас во Твоей святыни весь день поучатися правде Твоей. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Во время пения тропарей или после, расстилаем над антиминсом плат, ставим на него потир, наливаем в отдельный сосуд горячей воды, и потребляем ложечкой содержимое потира, затем - выпиваем Кровь, до трех-четырех раз наливаем в потир горячей воды до полного омовения стенок его, одновременно выпивая воду, и заодно выполаскивая рот.
Ставим потир на место, и перекрестившись молимся:
Господи, отыми Преложение от малых частиц Тела и Крове Твоих, возможно оставшихся на сосудах сих, на плате, антиминсе, усах, браде, устах, зубах, ртах и руках причастников, а возможно и (в шкафу, в коробке и т.д.) на полу.
Знаменуем сверху престол широким крестным знамением. Происходит отнятие Преложения от Даров, и они снова становятся частичками хлеба и вина. Запиваем Причастие запивкой.
Молитва благодарения:
Благодарим Тя, Владыко Человеколюбче, благодетелю душ наших, яко и в настоящий день сподобил еси нас Небесных Твоих и Безсмертных Таинств. Исправи наш путь, утверди ны во страсе Твоем вся, соблюди наш живот, утверди наша стопы, молитвами и моленьми Славныя Богородицы и Приснодевы Марии, и всех Святых Твоих.
Буди имя Господне благословенно отныне и до века. (трижды)
Читаются первые 11 стихов 33 псалма. В это время всё приготовленное должно быть убрано и сложено на места:
Благословлю Господа на всякое время, выну хвала Его во устех моих. О Господе похвалится душа моя, да услышат кротцыи и возвеселятся. Возвеличите Господа со мною и вознесем имя Его вкупе. Взысках Господа и услыша мя, и от всех скорбей моих избави мя. Приступите к Нему и просветитеся, и лица ваша не постыдятся. Сей нищий воззва, и Господь услыша и, и от всех скорбей его спасе и. Ополчится Ангел Господень окрест боящихся Его, и избавит их. Вкусите и видите, яко благ Господь; блажен муж, иже уповает Нань. Бойтеся Господа, вси святии Его, яко несть лишения боящымся Его. Богатии обнищаша и взалкаша, взыскающии же Господа не лишатся всякаго блага.
Творим вертикально взятым в обе руки святым Евангелием над свернутым илитоном образ креста на выделенных словах:
Яко Ты еси освящение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу, - и Сыну, - и Святому – Духу, ныне, и присно, и во веки веков.
Кладем его поверх илитона (убирая на место хранения только после службы).
Благословляем:
Благословение Господне на вас, Того благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Возглашаем:
Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, слава Тебе.
Слава, и ныне: Господи, помилуй. (трижды) Благослови.
Отпуст:
Воскресый из мертвых, (это начало только в воскресные дни) Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, святых славных и всехвальных Апостол, иже во святых отец наших Архистратига Божия Серафима и святителя Иоанна, архиепископа Константина града, Златоустаго, и святых (имярек), ихже есть храм, и ихже есть день: святых и праведных Богоотец Иоакима и Анны, и всех святых, помилует, и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.
Благодарственные молитвы.
Ныне отпущаеши раба Твоего, Владыко, по глаголу Твоему с миром: яко видеста очи мои спасение Твое, еже еси уготовал пред лицем всех людей, свет во откровение языков, и славу людей Твоих Израиля.
Трисвятое. И по Отче наш.
Тропарь прп. Серафиму, глас 4:
От юности Христа возлюбил еси, блаженне, и Тому Единому работати пламенне вожделев, непрестанною молитвою и трудом в пустыни подвизался еси, умиленным же сердцем любовь Христову стяжав, избранник возлюблен Божия Матере явился еси. Сего ради вопием ти: спасай нас молитвами твоими, Серафиме, преподобне отче наш.
Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу.
Тропарь святителю Иоанну Златоустому, глас 8:
Уст твоих, якоже светлость огня, возсиявши благодать, вселенную просвети: не сребролюбия мирови сокровища сниска, высоту нам смиренномудрия показа, но твоими словесы наказуя, отче Иоанне Златоусте, моли Слова Христа Бога спастися душам нашим.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Глас 6: Предстательство христиан непостыдное, ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти: ускори на молитву, и потщися на умоление, предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя.
Господи, помилуй. (12 раз)
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.
Отпуст:
Христос Истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.
БЛАГОДАРСТВЕННЫЕ МОЛИТВЫ
Слава Тебе, Боже, слава Тебе, Боже, слава Тебе, Боже!
Благодарственная молитва, 1-я:
Благодарю Тя, Господи, Боже мой, яко не отринул мя еси грешнаго и соединения с Тобою чрез причащение Пречистых Твоих и Небесных Даров сподобил еси. Но Владыко Человеколюбче, нас ради умерый же и воскресый, и паки пришедый к нам в страшном сем и животворящем Таинстве во благодеяние и освящение душ и телес наших, даждь быти Телу и Крови Твоея и мне во исцеление души же и тела, во отгнание всякаго сопротивнаго, в просвещение очию сердца моего, в мир душевных моих сил, в веру непостыдну, в любовь нелицемерну, во исполнение премудрости, в соблюдение заповедей Твоих, в приложение Божественныя Твоея благодати и Твоего Царствия присвоение; да во святыни Твоей теми сохраняемь, Твою благодать поминаю всегда, и не ктому себе живу, но Тебе, нашему Владыце и Благодетелю; и тако сего жития изшед о надежди живота вечнаго, в присносущный достигну покой, идеже празднующих глас непрестанный, и безконечная сладость, зрящих Твоего лица доброту неизреченную. Ты бо еси истинное желание, и неизреченное веселие любящих Тя, Христе Боже наш, и Тя поет вся тварь во веки. Аминь.
Молитва 2-я, святого Василия Великого:
Владыко Христе Боже, Царю веков, и Содетелю всех, благодарю Тя о всех, яже ми еси подал благих, и о соединении с Тобою в причащении пречистых и животворящих Твоих Таинств. Молю убо Тя, Блаже и Человеколюбче: сохрани мя под кровом Твоим, и в сени крилу Твоею; и даруй ми чистою совестию, даже до последняго моего издыхания, достойно причащатися святынь Твоих, во оставление грехов, и в жизнь вечную. Ты бо еси хлеб животный, источник святыни, Податель благих, и Тебе славу возсылаем, со Отцем и Святым Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Молитва 3-я, Симеона Метафраста:
Давый пищу мне плоть Твою волею, огнь сый и опаляяй недостойныя, да не опалиши мене, Содетелю мой; паче же пройди во уды моя, во вся составы, во утробу, в сердце. Попали терние всех моих прегрешений. Душу очисти, освяти помышления. Составы утверди с костьми вкупе. Чувств просвети простую пятерицу. Всего мя спригвозди страху Твоему. Присно покрый, соблюди же, и сохрани мя от всякаго дела и слова душетленнаго. Очисти и омый, и украси мя; удобри, вразуми, и просвети мя. Покажи мя Твое селение единаго Духа, и не ктому селение греха. Да яко Твоего дому, входом причащения, яко огня мене бежит всяк злодей, всяка страсть. Молитвенники Тебе приношу вся святыя, чиноначалия же безплотных, Предтечу Твоего, премудрыя Апостолы, к сим же Твою нескверную чистую Матерь, ихже мольбы Благоутробне приими, Христе мой, и сыном света соделай Твоего служителя. Ты бо еси освящение и Единый наших, Блаже, душ и светлость; и Тебе лепоподобно, яко Богу и Владыце, славу вси возсылаем на всяк день.
Молитва 4-я:
Тело Твое Святое, Господи, Иисусе Христе, Боже наш, дабудет ми в живот вечный, и Кровь Твоя Честная во оставление грехов: буди же ми благодарение сие в радость, здравие и веселие; в страшное же и второе пришествие Твое сподоби мя грешнаго стати одесную славы Твоея, молитвами Пречистыя Твоея Матере, и всех святых.
Молитва 5-я, ко Пресвятой Богородице:
Пресвятая Владычице Богородице, свете помраченныя моея души, надеждо, покрове, прибежище, утешение, радование мое, благодарю Тя, яко сподобила мя еси недостойнаго, причастника быти Пречистаго Тела и Честныя Крове Сына Твоего, соединения с Ним и породнения с Тобою и со всеми Святыми Его. Но рождшая истинный Свет, просвети моя умныя очи сердца; Яже Источник безсмертия рождшая, оживотвори мя умерщвленнаго грехом; Яже милостиваго Бога любоблагоутробная Мати, помилуй мя, и даждь ми умиление и сокрушение в сердце моем, и смирение в мыслех моих, и воззвание в пленениих помышлений моих; и сподоби мя до последняго издыхания, неосужденно приимати пречистых Таин освящение, во исцеление души же и тела. И подаждь ми слезы покаяния и исповедания, во еже пети и славити Тя во вся дни живота моего, яко благословенна и препрославленна еси во веки. Аминь.
Тема: Богослужение
|
|